Dominacja księgarni internetowych będzie nieunikniona?
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)

Dominacja księgarni internetowych będzie nieunikniona?Niegdyś książki były sprzedawane wyłącznie w pięknych księgarniach w centrach miast. Przyjemność przeglądania wielu pozycji pośród zakurzonych półek miała w sobie coś magicznego. Jednak czasy zaczęły się zmieniać i obecnie większość książek jest sprzedawanych przez sieciowe księgarnie.

Czy to dobrze, czy to źle – nie wiadomo. Lecz bardzo szybko może się okazać, że wielkie sieci z książkami mogą zostać wyparte przez księgarnie internetowe. Jak do tego może dojść?
Książki z internetu

Przede wszystkim, idea działania biznesu w internecie może opierać się dostarczaniu produktów materialnych przez sieć, albo sprzedaży reklam. Księgarnia internetowa sprzedaje towary, a reklamuje się w internecie.

Zaletą pierwszego jest sprzedawanie realnych produktów, które przynoszą pewny zysk. Amazon, jedna z największych księgarni internetowych świata, właśnie dzięki temu zdobyła tak wysoką pozycję. Książki dalej cieszą się sporym powodzeniem, nawet pomimo ciągłych raportów, że czytelność wśród ludzi drastycznie spada.
Księgarnia internetowa jako dochodowy biznes

Największym powodzeniem zawsze cieszyły się podręczniki szkolne, które z zasady były kupowane przez uczniów i ich rodziców, oraz książki z wiedzą biznesową. Literatura piękna może faktycznie ostatnio uzyskiwać gorsze wyniki. Księgarnia internetowa specjalizująca się w sprzedaży podręczników może zatem liczyć na spory zysk. I to odporny na wszelakiego rodzaju wahania na rynku wydawniczym.

Aby jednak do tego doszło, musi w jakiś sposób konkurować z innymi sklepami, zwłaszcza tradycyjnymi oraz z wielkimi sieciami księgarń. Częstokrotnie niewielkie księgarnie, które prowadzą biznes, sprzedają swoje książki również przez internet. W ten sposób zwiększają liczbę swoich kanałów sprzedaży i mogą liczyć na większą liczbę klientów.

A jak można wygrać z wielkimi molochami, jak Empik czy Amazon? Księgarnia internetowa może oczywiście walczyć cenami, lecz konkurent zawsze może zastosować wielką przecenę i zdusić nasz biznes. Przewagą może być tutaj fachowość obsługi oraz termin realizacji zamówienia. Wielkie księgarnie często mają tak dużą liczbę zamówień, że ciężko byłoby im zrealizować je w 24 godziny. W tym momencie niewielka księgarnia internetowa może zyskać klienta, przesyłając zamówiony towar w czasie krótszym od konkurencji.

W Polsce dopiero niektóre firmy zaczynają rezygnować z walki cenowej na rzecz walki jakością. Lecz efekt będzie zadowalający dla wszystkich.