System kolejkowy to system, który pomaga zarządzać ruchem klientów. Polega on na tym, że wchodzący do danej instytucji petent, przy wejściu pobiera bilecik przyporządkowany do danego typu usługi. Na wydruku znajduje się kolejny numer, aktualny czas, godzina. Niektóre bileciki zawierają dodatkowe informacje w postaci ilości oczekujących osób oraz przybliżonego czasu oczekiwania. Po otrzymaniu biletu z numerkiem, należy podejść do odpowiedniego okienka po wywołaniu numeru na tablicy świetlnej i/lub wywołaniu głosowym. System kolejkowy obowiązuje w urzędach i instytucjach użyteczności publicznej – w bankach, na pocztach, biurach obsługi klienta, szpitalach, niektórych przychodniach. Jest on bardzo użyteczny i pożyteczny. Przede wszystkim dlatego, że nie tworzy kilometrowych kolejek, nie powoduje stresu i nastraja petenta przyjaźnie do instytucji. Poza tym usprawnia pracę personelowi, podnosi poziom jego obsługi. Każdy klient może liczyć na wysoką jakość obsługi podczas załatwiania swoich spraw oraz komfort. Załatwiający sprawę nie odczuwa zdenerwowania, że „na plecach” siedzą mu inni rozdrażnieni petenci, a obsługujący nie denerwuje się utyskiwaniem i niemiłymi komentarzami, a także rosnącą kolejką. System kolejkowy to komfort dla każdej ze stron – w końcu kolejek nie lubi nawet najbardziej cierpliwa osoba.